I denne artikel kan du få mere viden om, hvordan du laver en skarp og veldefineret marketingplan, så du opnår dine mål og får succes med din markedsføring.
En marketingplan er et dokument, der beskriver din markedsføringsstrategi og resultaterne deraf.
Den hjælper med at vise, hvilken retning din virksomhed skal tage i forbindelse med markedsføring, og hvilke ressourcer der skal bruges, så du kan opnå de ønskede resultater.
Derfor spiller planen en væsentlig rolle for din virksomhed.
En marketingplan består typisk af research og data, som indeholder følgende punkter:
Hvad er formålet med din marketingplan? Det skal du have styr på, inden du begynder, fordi omfanget af planen netop afhænger af dit formål.
For eksempel kan du udforme en plan, der giver dig et overblik over hele din markedsføringsstrategi. Eller du kan fokusere på én bestemt marketingkanal.
For at udforme en god marketingplan bør du følge disse trin:
I dette afsnit kan du blive klogere på de 4 vigtigste elementer, din marketingplan skal indeholde.
Hvem er din målgruppe? Et at de vigtigste elementer i din markedsføringsstrategi er din viden om, hvem dine kunder er og hvilke behov de har.
Ved at definere din målgruppe kan du gruppere dine kunder i segmenter og gå mere målrettet efter dem med forskellige markedsføringsaktiviteter, der specifikt tilgodeser behovene i hvert enkelt segment.
Derfor skal du identificere din købspersona (en karakteristik af din ideelle kunde), så du kan udforme en fokuseret markedsføringsindsats. Forstå deres præferencer og behov og tilpas din markedsføring efter dette.
Her er 3 trin, der kan hjælpe dig med at finde din ideelle kunde:
Hvem er dine konkurrenter? 'Keep your friends close and your competitors closer.' Det er vigtigt at vide, så du kan beholde din markedsposition og være ét skridt foran dine konkurrenter.
Udviklingen på markedet – især relateret til dine konkurrenter – er grundlaget for din markedsføringsstrategi.
Ved at analysere konkurrenterne kan du skabe en strategi, der udnytter dine styrker og matcher kundernes behov, mens du stadig skiller dig ud fra dine konkurrenter. Lær så meget som muligt om dem, så du bliver klogere på, hvordan du positionerer dig selv bedre.
Her er tips til at lære konkurrenterne at kende:
Hvordan får du nye kunder?
Det skal du overveje, så du kan udarbejde en markedsføringsstrategi, der dækker alle trin for at promovere dit produkt.
Her er et eksempel:
Har du et mål om at få 200 nye kunder inden for det næste år? Så bør du bygge din strategi op omkring det, hvor du først vurderer, hvordan du vil gøre det. Skal det være via sociale medier, e-mail markedsføring eller måske via SEO-tekster på din hjemmeside?
Når du har fundet dit 'hvordan', skal du være specifik og finde ud af, hvilket socialt medie din målgruppe bruger, og hvor ofte du vil interagere med dem.
Selvom I har udviklet en skræddersyet markedsføringsstrategi, kan det stadig være udfordrende at bevare overblikket over de forskellige kanaler og aktiviteter i løbet af året. Her mener vi, at Marketing årshjulet fra Plandisc kommer ind som den ideelle løsning.
Med Plandisc kan I opbygge et Marketing årshjul med flere ringe, der giver jer et unikt overblik over jeres kanaler, kampagner og markeder ved første øjekast. Disse ringe kan illustrere alt fra planlagte indslag på sociale medier som Facebook, Google Ads og Instagram til radiospots og tv-reklamer.
Ikke nok med at Marketing årshjulet overskueliggør marketingafdelingens årlige kampagnearbejde, så kan det også nemt integreres på jeres hjemmeside og intranet. Årshjulet er dermed både ledelse og andre afdelinger, da hele organisationen får indsigt i årets kampagner. Salg- og supportafdelingen får fx nemmere ved at prioritere deres indsatser og måske give feedback på evt. overlappende aktiviteter.
Er du nysgerrig på at vide mere om Marketing årshjulet eller de andre varianter af årshjul såsom HR, organisaiton og bestyrelse, som Plandisc også er specialiserede i? Læs meget mere på Plandisc.com.
En marketingplan er et dokument, der beskriver, hvordan en virksomhed vil markedsføre sine produkter/services. Den giver et samlet overblik over alle planlagte markedsføringsaktiviteter og en tidsplan for, hvornår aktiviteterne lanceres.
Der findes ingen opskrift, men der er elementer, der er vigtige at tage med. Det gælder en oversigt over en virksomheds markedsføringsmål, en beskrivelse af nuværende marketingposition og en handlingsplan for markedsføringsstrategien.
En marketingplan bruges til marketingplanlægning, så virksomheder kan identificere målgrupper og marketingmål samt udarbejde strategier for at nå sine mål. Planen bruges også til at allokere hvilke ressourcer, der skal bruges og hvor mange penge der skal til for at opnå succes med markedsføring.
Det en god idé at revidere en gang om året, så man sikrer, at ens virksomhed er up-to-date med markedet og konkurrenterne. Det gør også planen mere effektiv.